Saturday 3 March 2012

Mari Mengenali Gerakan Malaysia Bangkit

3 MAC 2012,Sabtu- Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) telah mengadakan pelancaran "Gerakan Malaysia Bangkit" di Bukit Bintang. Meraka ini memperjuangkan 9 teras utama iaitu 1) Negara Bebas Rasuah 2) Negara Pendidikan Percuma 3) Negara Kesihatan Percuma 4) Negara Pilihanraya Bersih 5) Negara Pengangkutan Awam Percuma 6) Negara Rakyat Berpendapatan Tinggi 7) Negara Bebas Media 8) Negara Mendaulatkan Perlembagaan 9) Negara Hijau. Pelancaran Malaysia Bangkit ini turut dihadiri oleh Saudara Safwan Anang (UM), Saudara Muhamad Syahid Zaini (Ex-MPMUM), dan Ahmad Shukri (UM).


Apa yang ingin UMD nyatakan disini, teras yang cuba dibawa oleh SMM ini tiada sebarang kaitan dengan isu mahasiswa. Mereka seharusnya meneruskan perjuangan mereka dalam memperjuangkan kebebasan akademik dan bukannya memperjuangkan apa yang tidak patut mereka perjuangkan. Tiada rasional dalam 9 teras tuntutan mereka. Dalam era sekarang ini, tiada apa yang boleh kita dapati secara percuma. Contoh terdekat, tandas pon kita terpaksa membayar 20 sen. Inikan pula meminta segalanya percuma. Sebenarnya permintaan mereka ini akan melemahkan sistem ekonomi rakyat malaysia. Tidak akan ada pembangunan yang mampu dirancang jika semua ini berlaku. Kesemua ini telah menyebabkan wang rakyat keluar sahaja tanpa ada wang yang masuk. Jika kita fikir secara logikal, kita tidak mahu wang keluar sahaja tanpa ada sebarang wang masuk. Jika itu berlaku, ia adalah satu KERUGIAN.

 UMD telah mendapati bahawa terdapat unsur-unsur politik dalam logo Gerakan Malaysia Bangkit.


Logo Gerakan Malaysia Bangkit
Bendera Pas
Bendera PKR
Bendera DAP


UMD merasakan kita dapat mengetahui agenda mereka ini, mereka tidak bermain dengan agenda mahasiswa nasional tetapi bermain dengan peranan penting dalam PAKATAN RAKYAT. Mereka sebenarnya adalah agen utama PR untuk memainkan peranan penting dalam membawa mahasiswa dekat kepada mereka. Mereka menggunakan isu yang bernas iaitu kebebasan akademik untuk menarik croud mahasiswa. Kita perlu bijak dalam memikirkan hal ini. Apa yang UMD ingin tegaskan disini, SMM telah membawa unsur kepartian dalam kampus. SAVE CAMPUS!!